Beredskapsmuseet

Om du kör på väg 111, strax norr om Helsingborg, finner du en liten skylt som leder till Sveriges enda Beredskapsmuseum som är väl värt ett besök! Det tar en bit att köra – hit går det alltså inte att åka kollektivt – men barn i Malmö kan ha mycket kul där!




Museet är inrymt i en hangar med delar av utställningen som ligger i den intilliggande gården och i en bunker under byggnaden. Bara det gör allt litet roligare och kusligare (om man är lagd åt det hållet). Våra barn på 1,5 och 4,5 busar runt bland alla kanoner, stridsmobiler och missiler. Det är tåliga grejer så här behöver man inte gå runt på tå och oroa sig för små barnhänder som vill trycka på alla knappar och klättra på utställningsföremål.




Vi går ner till bunkern och kryper runt i de olika utrymmena. Här kan vi titta på både vapen och gamla uniformer. Roligast för barnen är dock att bara springa runt och gömma sig i de små rummen under jorden. Ovanför finns det både sandlåda och rutschkana från en militärbarack samt små grottor att krypa runt i och leka krigare. Besökarna är övervägande av den äldre sorten, så här behöver inte våra små trängas med massor av andra barn.  En liten bit bort kan vi även beskåda en gammal jättekanon som användes under världskriget. Min lille kille som ÄLSKAR allt som går att skjuta med är helt såld på stället!




Beredskapsmuséet har en mysig kafeteria där besökarna – förutom det obligatoriska kaffet med diverse kakor – även kan beställa soppa med nybakat bröd och pannkakor med sylt. I shopen finns det krigsleksaker och gott om krigsböcker för den som är intresserad.




Innan vi åker hem leker barnen på gräsplätten utanför en stund, medans vi njuter av utsikten över åkrarna. Det är sommar, vinden blåser snällt och här skulle vi kunna stanna kvar en lång stund till om inte museet hade redan stängt.


Utbyte för ettåringen:

Jag kan inte påstå att det är av rent intresse, men hon springer gärna runt och klappar alla kanoner och klättrar på allt som är i hennes storlek.  

Utbyte för fyraåringen:

Han är fascinerad av vapen och stridsvagnar så här är han i sitt esse. 

Personal:

Mycket trevliga och vänliga.

Mat/Dricka:

Soppa på museet? Helt klart! Med pannkakor och kaffe efteråt! Jag är helt fascinerad över att det faktiskt finns riktig mat på ett svenskt utflyktsmål. (Nej, nu med facit i hand är det riktigt sällsynt!)

Kostnad:

80 kr för vuxna.
Pensionär/vuxen studerande m giltigt CSN-kort 70:-
Ungdom 11-15 år 50:-
Barn 7-10 år 30:-
Barn under 7 år gratis.

Plus:

Inga ömma föremål!
Omväxlande, underjordiskt, ”krigslekplats”, kanoner, flygplan.. det bjuds på en kavalkad av historia.

Minus:

Inget skötbord och barnvagn kommer inte fram överallt. Ta med bärsjal om så behövs!

Betyg:

BBBB

Kalla fakta:

Beredskapsmuséet ligger strax norr om Helsingborg. Öppettiderna varierar från månad till månad så kolla deras hemsida för säker information.


Kommentarer
Postat av: Greta

Jag måste säga att jag till 100% diggar din blogg. Konstigt nog verkar jag inte kunna prenumerera på din blogg via BlogLovin' och jag undrar vad jag gör för fel. Är det någon annan som också har problem med det här?

2012-03-18 @ 20:21:04
URL: http://hemförsäkringidag.se
Postat av: Svea

Jag måste säga att jag verkligen diggar din blogg. Tyvärr verkar jag inte kunna prenumerera på din blogg via BlogLovin' och jag undrar vad jag gör för fel. Är det någon annan som också har problem med att prenumerera på den här bloggen?

2012-09-01 @ 12:36:58
URL: http://allaprivatlan.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0