Småbåtshamnen i Limhamn

En vacker dag styr vi bilratten mot Limhamn! Har fått för mig att jag vill äta fisk och ser ett ypperligt tillfälle att visa mina barn alla fina båtar som kan beskådas där. Det är en vacker majdag, kanske vinden kunde varit en aning snällare, men när är det vindstilla i Malmö? Typ aldrig.




Det finns gott om båtar både på land och i vattnet. Vi väljer att titta på båtar på landet. Lillasyster sover gott i vagnen medans storebror ställer tusen frågor och jag inser hur lite jag vet om båtar egentligen. Vi kommer snart till en liten lekplats med staket omkring. Det är rätt smart för havet ligger bara en sådär 20 meter ifrån. Det är härligt mjukt och vitt sand i sandlådan, konstaterar min pojke.  Och snart är han jättehungrig.




Jag är superdålig på att ta med mig mat för det mesta, så denna gång drar jag in mitt lilla gäng till Restaurang Kajutan. Det finns dagens och barnstolar och härligt stor terrass som ändå är ganska rymningssäker. Här får man betala för utsikten likaså som för maten och en dagens och en barndagens går loss på 174 kr. Men sillen är perfekt stekt och potatismoset kommer inte från en mosmaskin. Och min pojke – som brukar nobba allt som heter kött – äter husets köttbullar. Här ingår dricka, salladsbuffé, smör o bröd o kaffe. Helt perfekt.




Efter maten går vi till rampen där man brukar släppa ner båtar i havet och jag visar barnen hur man kastar stenar snyggt. Stenkastningen visar sig vara väldigt populär tills lillasyster börjar trampa i vattnet i blir blöt på fötterna. En alldeles lagom avslutning på utflykten.

Utbyte för ettåringen:

Kasta stenar och försöka plaska i vattnet var nog höjdpunkten för henne.

Utbyte för fyraåringen:

Han bara älskar hamnen! Ja, han älskar i princip allt som har en motor. Han hade gärna sprungit ut till bryggorna men det fick han inte denna gång.

Personal:

Jag är alltid förberedd på sura miner när jag går in med två kids på en restaurang, men här var det inga problem.

Mat/Dricka:

Restaurang Kajutan är den dyrare varianten. Vill du komma billigare undan så ligger Limhamns fiskrökeri alldeles bredvid Limhamns småbåtshamn (dock stängt på måndagar).

Det finns grillplatser vid lekplatsen om man vill göra det.

Kostnad:

Besöket kostar inget.

Plus:

Det är bara så skönt att vara ute vid havet, det luktar så härligt friskt.  

Minus:

Man får hålla koll på barnen, det går att trilla i vattnet. Toaletten som ligger i området verkar vara endast för båtägarna.

Betyg:

BBBB

Kalla fakta:

Limhamns småbåtshamn är den största småbåtshamnen i Malmö. Mer info om området på:

http://www.smabatshamnen.nu/


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0