Ystads djurpark

En av de sista vackra höstdagarna besöker vi Ystads Djurpark. Jag har länge velat komma hit och nu slår jag och barnen slag i saken. Ystads Djurpark ligger en dryg halvtimmes körväg från Malmö. Den här dagen är det bara några få besökare här och jag som hatar trängsel är jag så glad man kan bli!




Solen skiner och barnen är glada. (Jag är grymt förkyld och har ingen som helst röst, men det gör saken inte värre). Vi börjar med att titta runt. Här finns en liten ’barnens zoo’ där min flicka glatt klappar alla små getter. När mammagetterna närmar sig blir hon ’jättejädd’. Min pojke följer händelserna från den säkra sidan av grinden. Han vill gå vidare och det gör vi. Ystads Djurpark är ganska liten om man jämför det med Skånes Djurpark, men å andra sidan finns det en större chans att se djuren. Här finns bland andra kameler, zebror, apor, lemurer och andra afrikanska djur. Vi tar en runda som är precis lagom för två små barn. De springer glatt nerför och uppför kullarna och djuren är faktiskt så pass vänliga att de kommer fram o vill nästintill kela med oss.




Inne i en byggnad hittar vi kycklingar och kaniner och en liten lekhage som heter ’Hoppa i hön’. Min pojke hoppar och studsar och lägger sig glatt i hön medans lillasyster står och skakar med armarna och säger att det är ’äckligt’. Hahaha.. Men idén är ju jätterolig, sådan enkel grej som kan vara hur kul som helst!

Äter gör vi på verandan till det fina kaféet. På bordet bredvid tronar en påfågel. Barnen får varsin korv med bröd och jag tar en toast. Hello Kitty läsken gör min flicka extra glad. Ännu mera uppspelt blir hon när en lemur rymmer och hon går på jakt efter! Lemuren klättrar överallt på verandan medans djurskötare försöker locka hem den till buren.




Efter maten går vi till badområdet. Trots att hemsidan lovade ’uppvärmd pool’ är vattnet iskallt. Det hindrar inte barnen att hoppa i och plaska. Jag får närmast kramp efter en kvart sekund i knädjupt vatten. Sitter istället vid poolkanten som är härligt folktomt och njuter av 26 graders senhöstvärme medans kidsen glatt springer omkring. Jag sparar den här underbara dagen i minnet och plockar fram resmålet nästa sommar!




Utbyte för tvååringen:

Eftersom hon tycker väldigt mycket om djur så är detta ett gott val. Och det är inget som slår plaska i vattnet, även om det är iskallt.

Utbyte för fyraåringen:

Plaska i vatten är förstås det bästa. Hoppa i hön tyckte han var riktigt kul också!

Personal:

Lite personal men väldigt trevliga.

Mat/Dricka:

Enklare maträtter och fika. Två korvar med bröd, toast, läsk och kaffe gick på ca. 90 kronor.

Kostnad:

125 kr för vuxna och 100 kr för barn över 2 år. Under maj månad 95 resp 70 kr.

Plus:

I motsats till Skånes djurpark – där djuren har det säkert superbra med massor av gömställen som flitigt används – så kan man faktiskt SE djuren här på Ystads djurpark. Det är ett ganska stort plus, tycker jag.

Känns sådär familjärt och vilt på något sätt.  

Minus:

Lekplatsen var i taskigt skick.

Badet var ej uppvärmt (på hemsidan står det att det skulle det vara).  

Betyg:

BBBBB

Kalla fakta:

Öppet från maj till september månad. Läs mer på deras hemsida


Kommentarer
Postat av: cammie

Hej, Hoppas du har det fint. Jag vill bara tipsa dig som har barn, om att jag har flera fina tävlingar i min blogg just nu. Bland annat kan du vinna en resesäng, wigglekart och presentkort. Du finner dem i min meny. Varmt Välkommen in till mig :)

2011-10-18 @ 16:45:48
URL: http://tuschaa.blogg.se/
Postat av: Anna

Hej

Tack för en SUPER bra och användbar blogg. Kommer från Malmö men har bott hela mitt vuxna liv i Köpenhamn. Därför har jag inte helt koll på vad som är bra att göra med min 3-åriga son när vi är på besök i Sverige. Men jag har fått en massa nya idéer till vad vi ska hitta på i framtiden. Ännu en gång.. TACK!

/ Anna

2011-10-18 @ 19:29:15
Postat av: Tävling på babydjungeln - Jeanette

Hörs trevligt ut!

2011-10-27 @ 20:15:01
URL: http://www.babydjungeln.se
Postat av: Anders

Låter som en klockren utflykt. Både djur och pool måste ju betyda succé! :-)

2011-11-03 @ 16:16:05
URL: http://www.eventguiden.se/malmo/
Postat av: Anders

Halloj,



tänkte bara tipsa om vår bloggtävling som vi anordnar borta på Seatfinders resblogg:



Seatfinders barntävling:

Skriv om bästa resmålet med barnen och vinn ett presentkort på Toys R Us.



Klicka på länken i artikeln för att komma till själva tävlingen.



Med vänliga hälsningar,



Anders


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0