Sagolekplatsen

Alldeles intill Stadsbiblioteket i Malmö ligger Sagolekplatsen som är den av Malmös temalekplatser som ligger allra mest centralt. Och det syns! Det kryllar av barn här dygnets alla ljusa timmar! Här hittar vi – förutom de obligatoriska gungorna och sandlådorna – klätterbara träd med fjärilar, mjuka kullar, rymdskepp och en rutschkana formad som en regnbåge.




Mina barn blir överförtjusta över alla nytänkande lekar! Efter en halvtimmes ’nu har jag testat allt’ vill dock min fyraåring gå för ’här är för mycket barn, mamma’. Lilltjejen besväras inte, men jag håller med.  Det är på tok för mycket ungar här en vanlig vardagseftermiddag. Jag blir som en snurra när jag försöker hålla koll på mina två när de springer över området. (Tack för staket omkring lekplatsen!)




Dock kan jag tycka att det är en väldigt fin lekplats, riktigt barnvänlig med de mjuka kullarna som barn bara ÄLSKAR att klättra upp och ner på. Här finns något för både de mindre och större barnen. Och det finns gott om sandleksaker (kvarlämnade?) att leka med om man själv skulle ha glömt dem.




I närheten finns även Stadsbiblioteket som man kan passa på att besöka när man ändå är här och på andra sidan finns en kiosk om man blir sugen på glass. Toaletter finns också precis intill lekplatsen. Inte undra på att det är populärt att komma hit!





Utbyte för ettåringen:

Gunga, sandlåda och klättra på de mjuka kullarna är mest poppis.

Utbyte för fyraåringen:

Rymdraketen är roligast att klättra upp i och titta ut över lekplatsen.

Personal:

Här finns det ingen personal.

Mat/Dricka:

Finns en kiosk rakt över gatan där man kan köpa glass och annat enkelt. Annars kan man besöka Stadsbibliotekets restaurang där det finns riktig mat och barnstolar.

Kostnad:

Helt gratis.

Plus:

Barnvänligt, hoppvänligt, springvänligt och riktigt kreativt gjort.

Nära till centrum, bibliotek, park m.m.

Staket runtom med barnlåsta grindar.

Minus:

Grymt många barn! Kom hit en förmiddag om du kan istället!

Betyg:

BBB+ (men bara för att det var grymt många barn..)

Kalla fakta:

Sagolekplatsen ligger alldeles intill Stadsbiblioteket i Malmö.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0