Busfabriken

Malmös senaste tillskott av lekländer är Busfabriken (f.d. Skattkammarön) och ligger en bit ifrån Jägersro Center. Hit åker du helst bil eller är beredd att ta en promenad från närmaste busshållplatsen.




Mina två busungar kan knappt bärga sig medans vi betalar för entrébiljetter denna öde måndag morgon. Jag skulle faktiskt vägra komma hit med två barn - ensam vuxen - en helgdag. Busfabriken är som en labyrint av alla möjliga klätterställningar och attraktioner. Vi får givetvis klättra högt upp och runt och ner och upp igen (jag vill ogärna låta tvååringen klättra iväg själv). Här finns det mesta som är brukligt i lekländer, rutschkanor, studsmattor, klätterlabyrint, men även lite annat intressant. Vad sägs om att åka pulka eller åka i ett stort hjul nerför en backe? Eller varför inte gå in på laser-labyrinten och testa klättra igenom laserstrålarna? (Det senaste är dock mer eller mindre för störrre barn). Det finns en fin, stor del för småbarnen (upp till 4 år) med bollhav, lekhus, ’legobygge’, flygande ballonger i en bur med mera. Det är oerhört skönt att det är gott om plats för lek, men mindre skönt att barnen springer åt två olika håll så ibland tappar jag bort både det ena och det andra. Busfabriken är stort och det är svårt att få överblick över det hela.




Restaurangen/kafeterian ligger något inbäddat i leklandet. Under en palm slår vi oss ner och beställer pommes med ketchup, fiskburgare, dricka och annat smått o gott. Barnen tycker att pommesen är äcklig. Det är ingen pommes utan ’potatisbokstäver’ som nog är gjorda på mos eller nåt. Istället vill de leka. Och klappa det stora djuret (maskoten) som kommer ut då och då och dansar med barnen och klappar dem.




Utbyte för tvååringen:

Jättekul, tyckte hon, nästa dag ville hon till ”Lejos lekland” :)

Maskoten – Buselefanten – tyckte hon om med skräckblandad förtjusning.

Utbyte för femåringen:

Vi hade med oss kompisar med barn i samma ålder så han hade någon att springa runt med och då är det extra roligt! Busfabriken passar bäst för barn som går att ’släppas iväg själv’.

Personal:

De gör väl sitt jobb..

Mat/Dricka:

Hit kommer man främst för att leka. Det mat som jag köpte för barnen o mig var tyvärr ingen höjdare.




Kostnad:

120 kr för alla barn från 1-17 år. Tillkommer kostnad för mat/dricka.

Jag tog med en femhundralapp och hade 21 kronor kvar efteråt.

Plus:

Stort – finns mycket att välja på!

Lite udda attraktioner som jag inte har funnit i andra Malmös lekländer.

Minus:

Stort – jättesvårt att hitta barnen om de springer bort!

Toaletterna och deras närhet luktade avlopp.

Betyg:

BBB+

Kalla fakta:

Öppet 10-20 alla dagar utom julafton. Mer info på: http://www.busfabriken.se/


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0