Hav- och strandlekplatsen

Malmös barn har förmånen att leka loss på ett antal så kallade Temalekplatser i Malmö. Dessa är särskilt utformade så att även knappt talförbara barn lätt förklarar sina föräldrar vart de vill ta vägen. Idag är det dock jag som väljer lekplatsmål och kör till hav- och strandlekplatsen på Sibbarp.




Havets närhet gör att det är friskt bris och den stora klätterbåten känns helt rätt placerat. Förutom jättebåten finns det även en liten gungande segelbåt, gunghaj, gungsäl, gungfågelbo, vanliga gungor och när barnen har blivit sjösjuka, finns det söta krabbor, ett snäckskal och ett ankare att klättra på.




Som alla små besökare är mina barn snabbt uppe i det stora fartyget (även min lilla ett-o-etthalvåriga tjej lyckas klättra upp på repstegen och det i sig är en bedrift!) Här finns det gott om besökare, mest föräldralediga mammor med ganska små barn (men det är en vardag eftermiddag, ska det tilläggas). På helger kryllar det säkert av alla möjliga åldrar här.

Runtomkring finns det massor av inbjudande mysplatser, gräsmattan är stor och träden ger delvis skugga under varma dagar. Jag vill nästan springa till bilen och hämta min rutiga filt o slå ner mig o vila. Fast barnen vill kuta runt och testa alla gungattiraljer så det gäller bara att hänga med i tempot!




Efter 1,5 timmes lek är det dags att bege oss hemåt. Men jag tror att hit kommer vi gärna återvända en annan gång också, helst när det är mindre bris från havet!

Utbyte för ettåringen:

Lekplatser brukar ju vara kul i alla former. Just nu är det extra viktigt med gunga och en spade.

Utbyte för fyraåringen:

En fyraåring gillar variation, men tröttnar också ganska fort. Det som verkar vara viktigast just nu är att mamma är 100% närvarande och svarar på precis alla kluriga frågor (vilket är lättare sagt än gjort ibland).

Personal:

-

Mat/Dricka:

Jag har inte sett någon liten affär eller liknande i närheten. Så ta med! Det finns dock toalett i närheten för att fylla på vattenflaskan.

Kostnad:

Gratis.

Plus:

Rent och fint och det stora skeppet är lite av ett konstverk. Stora gröna ytor runtomkring, perfekt för att ta med kompisar och njuta av sommarvädret med barn.

Minus:

En liten kiosk som säljer glass vore inte helt fel. Ganska vindy för min smak..

Betyg:

BBB+
Det finns en lite mindre lekplats på Småbåtshamnen i Limhamn, där kan man kombinera lek med titta på båtar..

Kalla fakta:

På Malmö Stads hemsida finns information om stadens olika temalekplatser.


Kommentarer
Postat av: Cecilia

Nice sida! Hur länge har du haft din sida?

2012-03-19 @ 00:31:04
URL: http://hemförsäkringidag.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0